22 July, 2019

Roger vill förändra marknaden för kylda pajer

– När Quality Meals kontaktade mig och berättade att de tänkte göra en rejäl satsning på foodservicemarknaden, så tvekade jag inte att hoppa av min tidigare tjänst, trots att jag inte är någon ungdom längre. Det här lät så spännande att det inte gick att motstå. Men det bästa av allt var, att när jag hade jobbat några veckor, så upptäckte jag att tajmingen för att förändra hela foodservicemarknaden på kylda pajer var helt perfekt.  


Roger Johansson säger att tajmingen för att förändra hela foodservicemarknaden på kylda pajer är helt perfekt.

– Fram tills nu så har i stort sett hela marknaden för kylda pajer till foodservice skett genom direktleveranser. Jag tror att sådan direktförsäljning av paj med tillhörande sortiment idag säljs för runt 60 miljoner kronor per år. Grossisterna har hittills mest jobbat med frysta produkter, men de stora förbrukarna vill helst ha kylda varor. 

Roger berättar om hur skickliga grossisterna är på logistiken numera och jämför med några år tillbaka då han själv arbetade inom grossistledet. 

– Med rätt volym i flödena så är grossisterna på alla sätt ett bättre logistiskt alternativ för kunderna än direktleveranser. Dessutom erbjuder grossisterna funktioner som direktleverantörerna endast kan drömma om. 

– Eftersom Quality Meals inte hade varit aktiva inom foodservice på många år, så fanns det inte några enorma volymer som gick på direktleveranser. Det hade varit nästan helt omöjligt för mig att driva dessa idéer på ett företag som kanske omsatte 20-30 miljoner kronor på direktleveranser. Hur skulle de kunna övertyga grossisterna att de inte skulle fortsätta att konkurrera med dem? Och skulle de överhuvudtaget våga sätta så mycket pengar på spel? 

– Quality Meals däremot, har inga som helst problem att genomföra ett skifte till grossister på foodservice. Med många års erfarenhet att jobba med dagligvaruhandelns logistiksystem och dagligvarukedjornas krav på agerande, så tycker jag företaget är i ett helt perfekt utgångsläge för att ta täten och driva förändringarna med grossisterna på foodservice.